Mitt Univers

Seminaret som varer evig

ys-banner123

Når alle har falt til ro etter de første urolige, forventningsfulle minuttene, sitter alle pent på plassen sin, med notepad, blyant eller penn klare: Her skal det virkelig noteres. Og det gjør de. Både under det første og det andre innlegget. Men så er det klart for kaffe og frukt, og man snakker litt med gamle og nye kjente, og er ofte langt inne i en diskusjon før det er på tide å finne plassen sin igjen.

Da er alt annerledes: Mange ser langt etter hun eller han man ikke rakk å få snakket med, forsøker å huske hvor man har sett vedkommende før – eller er fortsatt ikke helt ferdig med diskusjonen i pausen. Uansett: Notatene kommer tregt i gang, man er lett å distrahere, og det er langt vanskeligere å få en struktur på notatene. De første krusedullene, blomstene og geometriske figurene dukker opp i margene.

Etter lunsj er det kjørt: Bortsett fra spredte tegneforsøk som kan handle om å holde seg våken, skjer det lite både på notatblokker og diverse elektroniske duppeditter, alt medbragt med de beste hensikter. Du kjenner deg igjen, ikke sant?

Elektronisk

Dette er et kjent problem, og mange har derfor samlet og sendt ut Power Points og andre notater foreleserne måtte ha. Elektronisk er jo dette enkelt, og de som måtte være interessert, finner forhåpentlig det de er på jakt etter.

Denne metoden har imidlertid sine klare svakheter: For det første er mange foredragsholdere – spesielt de proffe – litt tilbakeholdne med å gi ut for mye av sitt materiale. Dessuten er det mange som bare har noen få stikkord som man bruker sammen med en del generelle illustrasjoner for å underbygge sine budskap.

Memories

Svaret på disse utfordringene er like geniale som de er enkle: Memories er et magasin som på en engasjerende måte bruker historiefortellernes teknikk for å lage levende reportasjer om alle innleggene, talene, gruppeseminarene, etc, under hele konferansen. Materialet er laget i samarbeide med foredragsholderne på forhånd, og illustrert slik at alle som var til stede, kjenner seg igjen. I tillegg har våre fotografer vært til stede på den viktigste sosiale «happeningen» under arrangementet, slik at det er massevis av bilder fra denne i bladets midtsider.

Denne trykksaken ligger så rykende fersk i resepsjonen når du skal sjekke ut fra ditt hotell, og du får i tillegg med deg et antall blader hjem, slik at etternølerne og de som kanskje ikke var med denne gang, kan få med seg det som skjedde.

Siden det er bilder fra de sosiale sammenhengene, er sannsynligheten høy for at oppmerksomheten holdes i live i lang tid etter at konferansen er over: Dette er altså en metodikk for å øke verdien av ditt arrangement betydelig. Folk tar den med seg på kontoret, har den lett tilgjengelig – i motsetning til elektroniske varianter, som har en tendens til å forsvinne.

Er ikke dette en litt gammeldags løsning? Nei, tvert om: Det er en fremtidsrettet løsning som rett og slett er skapt av deltagelse på hundrevis av arrangementer: Memories er en måte å kvalitetssikre at investeringen du gjør når du lager et seminar, event eller kickoff, faktisk holder seg i måneder – til og med år. Etter at alle forlengst har glemt at arrangementet har blitt holdt, kan de ta fram Memories, bla i det og vekke minnene til live – igjen og igjen…

Ta kontakt med oss